.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تپه های باستانی گلستان آبکش شده اند
یک محقق و پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه در گلستان گفت: 95 درصد تپه های تاریخی استان کنده کاری و حفاری غیرمجاز شده است.

اسدالله معطوفی در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: حفاری غیرمجاز در بیشتر تپه های تاریخی مشهود بوده و این امر وضعیت مناطق تاریخی استان را نگران کننده کرده است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که برخی تپه های باستانی نظیر تپه باستانی "سلطان دوین" در استان بر اثر حفاری غیرمجاز همانند آبکش شده است و حفاری غیرمجاز آفتی جدی برای تپه های باستانی شده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از وسایلی مانند فلزیاب و گنج یاب موجب آسیب جدی به تپه ها و مناطق و ابنیه های باستانی شده است و متاسفانه آگهی فروش فلزیاب و گنج یاب به صورت رسمی در معابر و خیابانها دیده می شود.

نبود یک متخصص و رسمی به عنوان نگهبان روند تخریب را سرعت بخشیده است

به گفته معطوفی، نبود یک نیروی متخصص و رسمی به عنوان پاسدار و حافط ابنیه های تاریخی و میراث فرهنگی از دیگر عواملی است که روند تخریب مناطق تاریحی و باستانی را شدت بخشیده است.



این باستان شناس و استاد دانشگاه بیان داشت: علاوه بر تپه های تاریخی، معماری و بافت خانه های تاریخی در گرگان روبه نابودی و تخریب است.

وی عنوان کرد: حتی "خانه باقری" که مقرر بود مرمت شود نیمه کار رها شده و بقیه خانه های تاریخی نیز به حال خود رها شده اند و بافت تاریخی شهر گرگان در معرض انواع آسیبها مانند ورود فاضلاب و پسابها، بارندگی، موریانه خودرگی و .. قرار دارد.

وی به وضعیت آب انبارهای استان اشاره و اضافه کرد: متاسفانه وضعیت آب انبارها نیز نابسامان بوده و این اماکن نیز در حال نابودی تدریجی است.

آب انبارهایی که برج و آپارتمان می شوند!

معطوفی بیان داشت: به عنوان نمونه تا چند سال پیش یک آب انبار در جوار امامزاده عبدالله گرگان وجود داشت که اکنون اثری از آن نیست و آب انبار منطقه میرکریم گرگان نیز در حال تبدیل شدن به برج و آپارتمان است.

وی یادآورشد: بناهای تاریخی که در گمیشان، بندرگز و بناور، روستاهای شاهکوه، زیارت و بندرگز وجود دارد در معرض تخریب و نابودی هستند و هیچ اقدامی برای مرمت آنها صورت نگرفته است.

محقق و استاد تاریخ دانشگاه در گلستان عنوان کرد: یک حمام با بافت تاریخی و قدیمی که آخرین حمام قدیمی در استان است و در سیامرگو دهنه محمد آباد شهر فاضل آباد وجود دارد که در حال تخریب است.



وی اظهار داشت: آخرین آسیاب قدیمی گلستان نیز در روستای محمد آباد که به صورت آبدنگ است در حال نابودی است و باید برای مرمت آن اقدام شود.

معطوفی افزود: نبود مدیران متخصص و عاشق در حوزه میراث فرهنگی استان، نبود کارشناسان متخصص و کمبود بودجه از عوامل اصلی شدت بخشی نابودی میراث فرهنگی استان را شدت بخشیده است.

وی یادآورشد: اگر هم بودجه ای برای میراث فرهنگی استان تخصیص یابد، متولیان امر نمی دانند چگونه هزینه کنند، در حالیکه باید بیشتر به مقوله میراث فرهنگی در استان پرداخته شود.



استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.112 seconds.